Ervaringen

“Onze dochter van 10 is begeleid door Henriëtte. Ze ging altijd met heel veel plezier met haar aan het werk en dat was voor haar ook vooral leuke dingen doen. Ze had een heel goede band met haar. In een aantal sessies heeft ze geleerd om op een goede manier om te gaan met reacties van anderen om haar heen en kwam daardoor zelf beter in haar vel te zitten.
We vonden het heel fijn dat Henriette bij ons thuis, in eigen vertrouwde omgeving kwam”. WO

“3 jaar gelden zijn we voor het eerst gestart met een coaching traject voor onze dochter (6 jaar) Maar tijdens dat traject heeft Henriëtte niet alleen oog voor haar maar ook voor ons als ouders. Ze heeft ons enorm geholpen. Haar werkhouding is open en toegankelijk. De sfeer in de gesprekken was heel ontspannen. Evelien heeft genoten van al de verschillende activiteiten die Henriëtte met liefdevolle zorg deed. Het is zo fijn om te merken dat ze ons snapt en begrijpt. Ze heeft ons geholpen door met liefdevolle aandacht spanning in lichaam en hoofd van Evelien te verminderen. Ze heeft Evelien laten ontdekken wat haar kwaliteiten zijn. En haar zelf vertrouwen gegeven, zodat spannende situaties haar niet meer overweldigen. Na enkele maanden hebben we het traject kunnen afsluiten. En de tips en handvatten die ze ons gaf, kunnen we nu nog steeds toepassen en gebruiken. Henriëtte heeft ons ontzettend veel gegeven, een luisterend oor, een liefdevolle blik, een aangenaam gesprek, je vakkundige werkhouding, haar welgemeende interesse en nog veel meer. Daar zijn we haar heel dankbaar voor. Wij kijken terug op een mooie en waardevolle tijd die we samen met haar mochten hebben”.
EB

 “Onze dochter (12 destijds) had het pittig op school, in de vriendenkring en thuis. Dat resulteerde in driftbuien waar ze moeilijk weer uit kwam. In eerste instantie wilde ze daar helemaal geen hulp bij. In een eerste contact van haar met Henriëtte werd het ijs gebroken en gaf ze aan het toch te willen proberen. De manier waarop Henriëtte dit aanpakte, eerlijk, open en rechtstreeks, zichzelf verplaatsend in ons kind, in één woord fantastisch. Een aantal gesprekken volgden en we zagen dat onze dochter weer grip kreeg op zichzelf. Haar gedrag beter ging snappen en ook ging accepteren dat ze is wie ze is.  We zijn nu zeker een jaar verder. Onze dochter is van Havo naar TL gegaan waardoor ze het allemaal wat beter aan kan. Ze heeft weer overzicht gekregen. Kortom, wij zijn blij met wat Henriëtte voor onze dochter heeft betekend”.
MJH

“Ervaren als zeer hartelijk en open, zowel naar ouders als kind. Waardevolle serie sessies gehad met een duidelijk begin en een eind.”
NN

Vorig jaar merkten we dat onze dochter van 10 jaar het niet zo prettig had op school, in het contact met klasgenootjes. Ze kon naar ons toe niet zo goed aangeven wat er was. Ze had veel buikpijn  en speelde niet vaak met de kinderen uit haar klas. We hebben daarom hulp gevraagd aan Henriette, en dat is wonderlijk goed uitgepakt. Door de open en toegankelijke houding van haar durfde onze dochter wel met haar over haar gevoelens van minderwaardigheid te spreken, ze had duidelijk een negatief zelfbeeld. Doordat de gesprekken op haar kamer en zonder onze aanwezigheid plaats vonden,  voelde ze zich snel vertrouwd met Henriette, ook omdat in principe de afspraak was dat ze zelf de dingen uit de gesprekken met ons mocht delen, maar dat het niet hoefde. Dat gaf haar een veilig gevoel, en ze vertelde zo toch steeds wel waar de gesprekken over gingen. Langzamerhand merkte ze dat ook zij er mag zijn, dat ze niet minder leuk of aardig is dan haar klasgenootjes, en zo ontwikkelde ze zich naar een betere plek in de groep. Ook al omdat ze handvatten kreeg om opmerkingen van anderen zich niet aan te trekken maar langs zich heen te laten glijden, zoals in een stolp, en dat ze opgeschreven heeft wat haar goede kanten zijn. Ook mooi om te zien dat ze nu wel kan zeggen tegen zichzelf in de spiegel dat ze mooi is. Na een half jaar konden we de gesprekken eerst afbouwen en later ook afsluiten. Mooi dat Henriette ook naar ons als ouders luisterde en dat we nog steeds als er iets aan de hand mag zijn bij haar terecht kunnen.
P.S.

 

Het is heel fijn om met Henriëtte te werken. Ze helpt je met heel veel dingen zoals: dingen die thuis gebeuren, spannende dingen die gaan gebeuren of  als er iets vervelends op school gebeurt etc. Ze neemt dingen mee om te laten zien hoe je dingen kan oppakken zoals: eigenwijsjes, boeken enzo. Je krijgt een eigen mapje waar je alles in doet wat je dan met haar hebt besproken. Jij als kind mag zelf bepalen aan wie je het allemaal laat zien. Ze pakt dingen op door er over te praten, manieren te vinden hoe je dingen kan oplossen en het minder spannend te vinden door op te schrijven wat er leuk is en wat je spannend vindt en dan ga je over de spannende dingen praten.
Judith, 12 jaar

 

2 Jaar geleden zijn we via onze huisarts naar Klaproos doorverwezen. Dit omdat onze zoon van toen 9 jaar moeite had met in zijn eigen bed te slapen maar ook in verband met de onrust in zijn lijfje. Het “slaapprobleem” had ik toen hij peuter was al bij consultatiebureau al gegeven maar al die tips en adviezen hielpen niet. Daarna hadden we van alles zelf geprobeerd van alternatieve geneeswijze tot en met slaapmiddelen aan toe. We hebben zelfs iemand in huis gehad die zijn gedrag bestudeerde. Wellicht had hij toch een soort van autisme of ADHD. Ik wilde mijn zoon geen medicatie geven voordat dat bewezen was. Wij zijn van mening dat tegenwoordig te snel naar medicatie gegrepen wordt. We waren vastbesloten: er moest toch iemand zijn die ons kon helpen. Weer naar de huisarts en daar was Henriëtte. Wat ze precies heeft gedaan blijft voor ons nog steeds een beetje een raadsel maar we zagen vrij snel verandering. Zowel in zijn slaapgedrag als in zijn gedrag in huis maar zeker ook op school. Het heeft dus echt gewerkt. Ook wij hadden uiteraard meerdere gesprekken gevoerd met Henriëtte want het kan tenslotte niet alleen aan het kind liggen, ouders spelen hierin ook een zeer grote rol. Conclusie is: er is veel meer rust in zijn lijf gekomen, in ons huis, en hij is van VMBO naar VWO niveau gestegen. De juf die hij ook bij toeval al 3 jaar heeft is apetrots op hem en wij nog meer! Dit is mede te danken aan Henriëtte. Ze heeft een bepaalde gave om met een kind om te gaan en wij zijn van mening dat zij vaker ingeschakeld moet worden, zowel voor het kind als voor de ouders! Henriëtte bedankt nogmaals!
LE

 

Wij hebben Henriette de Gelder leren kennen als een zeer betrokken, professionele en kundige kindercoach. Onze dochter heeft zeer prettige sessies met Henriette gehad en Henriette kan heel goed omgaan met kinderen. Een warme persoonlijkheid die wij u zeker aanbevelen.
Fam. Schagen

 

Henriette komt inmiddels al een jaar of vijf over de vloer. Eigenlijk is ze niet meer weg te denken uit ons gezin. Henriette heeft bij twee van onze kinderen weer rust en orde in hun leven gebracht in een periode die voor hun lastig en niet leuk was. Henriette doet dat op een haar kenmerkende manier vol creativiteit, inzet, passie en vakkennis gecombineerd met oprechte liefde en interesse  voor onze kinderen. Wat wij ongelofelijk in Henriette waarderen is dat ze ook ons als ouders “ziet”, soms met onze onmacht en emoties, en ons meeneemt in wat er gebeurd met, voor en in het leven van onze kinderen. Waar bij één van onze kinderen het leven eerst “zwart” kleurde is mede door de inzet van Henriette het licht in de ogen weer teruggekomen. Henriette… Je bent een topper! Je bent niet zomaar een coach, je bent een vriendin!
B&W

De leerjuf
Henriette is bij ons binnen gekomen toen onze zoon ongeveer 6 jaar oud was. Hij had al anderhalf jaar niet meer warm gegeten, en ik als moeder kon geen kant met hem op. In mijn gedachten was het eigenlijk een “rotkind” uiteraard ben ik niet trots op deze gedachten! Henriette ging met beide problemen voortvarend aan de gang. Het was voor haar als vrij snel duidelijk welke kant het op zou gaan. Door de aandacht die Henriette met name voor mij als moeder had, ging ik graag mee. Ik was redelijk wanhopig. Henriette gaf mij veel tips. Dit leidde echt tot eyeopeners voor mij. In het kort gezegd, duwde ik altijd bij hem op de voordeur, en ik kwam gewoon niet binnen. Sterker hij hield hem stokstijf dicht. Henriette leerde me via de achterdeur naar binnen te gaan. En werkelijk het hielp/helpt zo goed! Ik kreeg weer contact met mijn mannetje. Wat een verademing was dit om mee te maken. Dat “rotkind” werd mijn vriendje, mijn mannetje, waar ik weer onverwoestbare liefde voor ging voelen. Het eten, door alle aandacht van Henriette, ging hij weer eten. Hij is nog steeds geen makkelijke met het eten , maar hij probeert alles! Regelmatig met kokhalzen, hij moet echt wennen aan structuren van het eten. Maar hij doet het en er is geen strijd meer over het eten. Eten moet je doen, het bewustwordingsproces van waarom je dit eet is op gang gekomen. Vorige week heeft hij sushi gegeten, zo geweldig trots op hem! Ook op sociale vak heeft Henriette veel geïnvesteerd, uiteraard zijn wij daar in mee gegaan. Telefoon oppakken, iets aan de ober vragen, een vriendje vragen te spelen enz. Dit deed hij gewoon niet. Na alle investeringen gaat het gewoon goed en doet hij deze dingen. Vorige week was hij op een open dag van een creativiteitscentrum. We gingen daar kijken naar een cursus tekenen/schetsen, en hij had daar heel veel zin in. Toen hij de cursusleidster te woord stond hoefde wij als ouders hem niet meer te helpen. Het voorstellen en het gesprek wat hij voerde met haar, deed hij totaal zelfstandig en heel enthousiast. De gegevens aanleveren bij het inschrijven deed meneer ook zelf, oké de postcode en het rekeningnummer moesten we toch wel even bij helpen. Als ouders keken wij over zijn hoofd elkaar aan, verbijsterd en enorm trots dat hij dit zo deed. Hij komt er wel onze man, en is er weer een terugval of moeite, bellen we weer bewoon “de leerjuf” zo heeft hij haar genoemd. Hij weet zelf ook dat hij het aan ons mag vragen, onze andere zoon weet dit ook. Toen hij een mindere periode had heeft Henriette ook tijd aan hem besteed om zijn zelfvertrouwen een boast te geven. We zijn Henriette heel dankbaar voor wat ze voor ons gezin heeft gedaan. Je mag trots zijn op wat je mag betekenen voor andere Henriette!!!!!!!!
PCK

 

 

Een kindercoach, hoe kom je er op…
Wij hebben twee zoons. De oudste is inmiddels 11 en de jongste 9.
Voor de oudste hadden we al zeker twee jaar zorgen over zijn welbevinden. We waren op zoek gegaan naar manieren waarop hij zich wat beter in zijn vel zou voelen. Op school viel hij namelijk regelmatig uit de groep.
Hij heeft een zachtaardig karakter en probeert eigenlijk voor iedereen het beste te zoeken. Een oplossing waarbij kool en geit gespaard blijven. Niet altijd mogelijk natuurlijk maar hij probeert het zeker wel.
Toch werd hij daar niet gelukkiger van. In tegendeel. En dan…hoe verder?
Op sport Krav Maga kreeg hij voldoende mogelijkheden om voor zichzelf op te komen met respect voor de ander. Toch bracht hem dat niet verder met zijn zelfbeeld.
Dan maar informeren naar andere mogelijkheden: kr8kids. Ook een prima middel dachten we.
De begeleiding was prima en er werd ons al snel verteld dat onze zoon prima voor zichzelf kan opkomen en ook precies weet te vertellen wat hij wil. Beleefd en aardig. Precies zoals we hem kennen.Toch kwamen we ook hiermee niet verder voor hem.
Uiteindelijk werden we geattendeerd op Henriette. En ja, wat moet je of kan je nu verwachten van zo’n kindercoach? Met een open mind zijn we een kennismakingsgesprek aangegaan.
Een van de zaken waar zij zich op richt is het “je mag er zijn zoals je bent” en “er is niets verkeerds aan iemand”, “iedereen is uniek”. In de gesprekken die zij – zonder onze aanwezigheid als ouders- heeft gevoerd met onze zoon, voelde hij zich zeer op zijn gemak. Was openhartig in de gesprekken en wist dat alles in vertrouwen bij Henriette bleef. Tenzij het een gevaar betekende, dan was de afspraak dat zij of hijzelf daarover in gesprek zou gaan met ons als ouders.
Niets gebeurde buiten hem om. Dat maakte een band tussen hem en Henriette en dit vertrouwen is zeer waardevol gebleken.
Als ouders liepen we ook wel eens tegen een negatieve houding van hem aan en dat was voor beide partijen (hij en wij) frustrerend. Henriette heeft daarbij zijn reactie naar ons op een positieve manier weten bij te sturen. Door het stellen van vragen. Heel direct.
De manier waarop zij haar werk doet is bijzonder mooi. Heel toegankelijk. Voor kind als ouder(s). Op een spelende en ontdekkende manier tot een conclusie komen en daarmee wat kunnen doen. Onze zoon heeft het contact als zeer plezierig mogen ervaren. Ook het onderlinge contact met zijn jongere broer stond wel eens op vervelende spanning.
Daarover heeft Henriette ook gesproken met hem en met hen beiden. Het was voor de jongens ontdekkend en verrassend hoe de gesprekken en het spel met elkaar er toe hebben geleid dat de spanningen tussen hun beiden is afgenomen. Er is begrip voor elkaar gekomen.
Op school en in het algemeen merken we dat de aanpak van deze lieve kindercoach niet alleen onze zoon maar ook zijn jongere broer en ons als ouders verder heeft gebracht. Dichter bij elkaar zou ik willen zeggen. Aan te raden!
RCVG

 

Onze dochter  had hulp nodig. We kwamen bij Henriette uit, vanwege de goede ervaringen die we van anderen hadden gehoord en omdat we het een laagdrempelige manier vinden om hulp te zoeken en te krijgen voor ons kind. Als ouders kom je er soms niet meer door heen bij je kinderen of kom je vast te zitten in je eigen tunneltje. Wij vinden een blik van buiten op de zaak dan verrijkend.
Henriette ging aan de slag met onze dochter, na een grondige intake met ons als ouders. Ze is flexibel en gaat er voor. Onze dochter heeft veel aan de hulp van Henriette gehad. We kunnen de ondersteuning van Henriette dan ook iedereen aanraden. Het levert zoveel voor je kind en voor ons, als ouders, op.
EJ

 

Vanaf de eerste dag had ik een klik met deze lieve en warme vrouw. Daarnaast is ze blij, positief en zorgvuldig in haar werk. Mijn dochter zei over de coaching: ‘Het was gewoon leuk. Ze had steeds leuke opdrachten of spelletjes. Het heeft zeker geholpen. Ze legde alles heel duidelijk uit. Mn de uitleg over de verschillende manieren hoe je met boosheid om kan gaan, heb ik veel aan gehad.’
Anne-Marie

 

Onze zoon liep in groep 3 vast op school, in de leerlijn maar ook in zijn koppie. Hij is erg visueel ingesteld; als hij wat ziet, dan blijft dat beeld hangen in zijn hoofd. Hij had bij een vriendje een griezelige film gezien en kon fictie en realiteit niet meer scheiden. Hij droomde s nachts erover, hoorde en zag dingen die er niet waren. Henriette is met hem onderscheid gaan maken in wat is echt en wat is fantasie. En maakte de koppeling naar positieve dingen, en die gingen in zijn leuke dingen doosje.. en dat doosje staat nu 6 jaar later nog steeds op zijn nachtkastje bij zijn bed!
Henriette kwam bij ons thuis, lekker veilig, want daar zaten de angsten en die moesten weg.
Henriette haalde of bracht hem naar school als dit qua planning goed uitkwam.
Ze heeft met hem gebouwd aan het letters herkennen, gewoon buiten met stoepkrijt, spelenderwijs.
Nu 6 jaar later is onze zoon erg vooruit gegaan, achter het vast lopen in de leerlijn bleek ADD en dyslexie te zitten. Maar deze maand gaan we kiezen of hij niet een jaar sneller de basisschool kan verlaten op weg naar de MAVO.
SVDH

 

Vanuit school werden we erop geattendeerd dat ons kind ( van ruim 10 jaar) wel wat hulp zou kunnen gebruiken en wat beter met bepaalde situaties om te leren gaan. Vanuit school werden verschillende opties geboden. Ik ben aan het goolgelen gegaan en kwam bij de Klaproos uit. Dit omdat er reviews te lezen waren van ouders waarvan een  kind hulp heeft gekregen. Het is heel prettig voor een kind om dat in de thuissituatie te krijgen. Je hoeft er dus zelf niet voor op pad als ouders. Het kan bijv op momenten dat je kind even alleen thuis is. Het is als heel bijzonder ervaren dat ons kind daarvan weer beter in z’n vel zit. Verder is er geleerd het allemaal  wat positiever te zien. We zijn erg blij met de hulp de ontvangen is. Zo kan ons kind de toekomst weer aan.  TdB

 

Net wat onze zoon van 11 nodig had. Een betrokken en meelevende coach die hem geholpen heeft om zijn gevoel van eigenwaarde weer terug te vinden. In een veilige omgeving (thuis op zijn eigen kamer), heeft ze hem geholpen anders tegen dingen aan te kijken. JW

 

Hoi ik ben Kim ik heb heel veel van Henriette geleerd. Toen ik mijn rapport kreeg zag ik dat “met anderen kinderen omgaan” een punt omhoog was gegaan. Ik vond het super leuk bijvoorbeeld de eigenwijsjes dan trek je een kaartje en dan lees ik: ik kan het en je leert dat je niet moet liegen en je hebt een map waar je dat leert. Ik vond het heel leuk. Groeten en een dikke knuffel voor Henriette. KS

 

Henriëtte heeft 2 van onze kinderen een poosje begeleid. Ze heeft met veel geduld, liefde en aandacht geluisterd en met de kinderen in kaart gebracht wat hun emoties waren en wat helpend zou kunnen zijn. Gedachten kloppen soms niet en als je dat gaat herkennen heb je zelf invloed op hoe je je voelt. Dat door tekeningetjes te maken en gedachten uit te schrijven en ook door middel van spelletjes. Ook ons als ouders heeft ze geholpen om goed om te gaan met de kinderen in hun boze of bange buien en soms ook met die van onszelf als we even geen raad wisten. Henriette is veelzijdig in hoe ze een kind kan helpen, zo heeft ze onze dochter ook geholpen in beelddenken en wat kan helpen om bv de tafels te leren. Ze heeft ons ondersteund in gesprekken op school en was altijd bereid om mee te denken. Al met al een heel fijne, lieve en bekwame coach voor kinderen die een steuntje in hun rug kunnen gebruiken! BV

 

Wij zijn blij met de hulp die S. krijgt op het gebied van haar sociaal emotionele ontwikkeling en merken zeker verschil. De volgende zaken vallen ons op:

  • Ze is meer open, meer bezig met de dingen die om haar heen gebeuren, zelfs haar houding is verbeterd, ze loopt meer rechtop en met een meer open blik.
  • Ze heeft een meer realistisch beeld van de situatie , minder negatief
  • Ze stelt zich meer open voor sociale contacten
  • Praat meer mee met groepsgesprekken, ziet de zaken positiever
  • Is veel minder bezig met alle negatieve dingen in haar omgeving
  • Kan zaken die ze nog niet beheerst relativeren, bv. “ik heb wel 5 fout maar ik begin het te begrijpen, het gaat al beter dan gisteren!”
  • Verder zijn wij heel blij met de positievere houding van S. en danken u voor uw hulp. (Twee leerkrachten van groep 7, basisschool Nijkerkerveen)